Scielo RSS <![CDATA[Ciencias Psicológicas]]> http://www.scielo.edu.uy/rss.php?pid=1688-422120090001&lang=es vol. 3 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.edu.uy/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.edu.uy <link>http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Autorregulación del aprendizaje y comprensión de textos</b>: <b>estudio de intervención</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Evaluar el impacto de la enseñanza de la autorregulación del aprendizaje sobre la comprensión de textos y estrategias de autorregulación constituye el propósito del presente estudio de intervención. Participaron 81 estudiantes de bachillerato de Montevideo, Uruguay. En este estudio cuasi-experimental con grupo control, se asignó como condición experimental una metodología dirigida a la enseñanza de la autorregulación en contexto de aula, a cargo del docente y en nueve horas de clase. Se evaluó colectivamente la comprensión de textos, antes y después, utilizando cuestionarios. Finalizada la intervención, se utilizó una tarea de pensamiento en voz alta para evaluar estrategias de autorregulación. Los alumnos del grupo experimental alcanzaron niveles significativamente superiores de comprensión de textos. En ese grupo se beneficiaron especialmente los alumnos de rendimiento menor. Los sujetos del grupo experimental exhiben conductas de autorregulación. Se discuten los alcances de la metodología utilizada y sus posibilidades de utilización en la enseñanza<hr/>The purpose of this intervention study is to assess the impact of teaching self-regulatory learning on reading comprehension and self-regulatory strategies. Eighty-one high school students from the city of Montevideo participated in the study. A quasi-experimental design was used; the experimental condition involved teaching a self-regulation strategy in the classroom over nine hours of regular classroom time. The control group was taught the same material by the same teacher with no self-regulation training intervention. Reading comprehension was assessed before and after the intervention, using questionnaires. Upon completion of the intervention, a think-aloud procedure was used in order to evaluate students&rsquo; use of self-regulation strategies. Subjects in the experimental group achieved significantly higher levels of reading comprehension. In addition, those students in the experimental group with lower academic performance especially benefited. In the experimental group, subjects exhibited self-regulation behaviors. The scope of the utilized methodology and its potential for use in educational contexts are discussed <![CDATA[<b>Compromiso deportivo, juicio de control y burnout en dos equipos deportivos femeninos</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El aumento en los casos de bajas deportivas debidas al burnout, así como la disminución del rendimiento, el agotamiento emocional y el abandono en deportistas, han sido algunas de las razones que motivaron nuestro estudio. Nuestro objetivo es determinar si existen diferencias entre 2 equipos deportivos femeninos a lo largo de una temporada, en función de dos variables (Compromiso Deportivo y Juicio de Control), que podrían predecir la aparición anticipada del burnout. En este sentido, estudiaremos si se producen diferencias entre dichas variables, y si las mismas pueden ser utilizadas como medidas profilácticas para prevenir la posibilidad de desarrollar el síndrome de burnout. Las muestras estudiadas se componen por 2 equipos de mujeres deportistas de Alto Rendimiento, correspondientes a 10 deportistas de un equipo de básquet profesional de la Liga Femenina de Básquet Española y a 13 deportistas del Seleccionado Nacional de Hockey sobre Césped de Uruguay, ambas entre 18 a 33 años. Todas las participantes fueron evaluadas utilizando el Inventario de Burnout para Deportistas (IBD), las Escalas análogo visuales de Juicio de Control (VAS) y el Cuestionario de Compromiso Deportivo (SCQ). No se encontraron diferencias significativas en la mayoría de las dimensiones evaluadas entre ambos grupos y en ambas administraciones<hr/>The increase in dropout cases in sports due to burnout, declining performance, emotional exhaustion and neglect in athletes were some of the reasons for our study. Our aim is to determine whether differences exist between two female sports teams throughout a season, depending on two variables (Sport Commitment and Perceived Control), which could predict the early-onset of burnout. In this course of action, we will study if there are differences between these variables, and whether they may be used as prophylactic measures to guard against the possibility of developing burnout syndrome. The samples are composed by two teams of high performance women athletes, 10 of which integrated a professional basketball team of the Spanish Female Basketball League, and 13 belonged to the Uruguayan National Select Hockey Team, both samples composed by participants between 18 and 33 years of age. All participants were assessed using the Burnout Inventory for Athletes (IBD), the visual analogue scale Perceived Control (VAS) and Sport Commitment Questionnaire (SCQ). There were no significant differences between the two groups or the two administrations in most dimensions assessed <![CDATA[<b>Un estudio de la representación social «de la LEY»</b> <b>entre los adolescentes</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El actual contexto social nos lleva a plantear la temática de la relación existente entre los adolescentes y la ley. A comienzos del siglo pasado, Piaget intentó comprenderla por medio del estudio del juicio moral en el niño. Desde entonces, los trabajos sobre el tema no han cesado de evolucionar. Para este estudio relacionamos Ley/Derecho y Psicología y hemos estudiado la representación social de la Ley en tres poblaciones: alumnos de secundaria, profesores de secundaria y abogados. Presentamos la hipótesis de que, dependiendo del contexto y experiencia social, las representaciones sociales de la Ley de las diferentes muestras, contribuirán a la diferenciación entre éstas últimas, así como entre diferentes niveles de contenido o estructura. La muestra empleada para este estudio está compuesta por 338 sujetos distribuidos de la siguiente manera: 196 estudiantes de secundaria de 3er año, 78 profesores de secundaria, 64 abogados. Desde el punto de vista metodológico, optamos por emplear la teoría del núcleo central de la escuela Aixois, adaptada para nuestra investigación. Se empleó un método de asociación de palabras, conteniendo la frase &ldquo;la Ley&rdquo; para la recogida de datos. El método fila/frecuencia (Cañas, 1972; Abric, 2003) fue el seleccionado para la implementación. Por último, utilizando el índice de Jaccard, intentamos comprender la estructura de las representaciones sociales<hr/>The current social context brings arround the subject of the relationship between teenagers and the Law. At the beginning of the last century, Piaget already sought to understand it through the study of the moral judgment of the child. Since then, work on the subject did not cease evolving. For this study we connected Law and Psychology and we studied the social representation of Law on three different populations: secondary school pupils, high school teachers and lawyers. We put forward the assumption that, depending on their context and social experience, sample&rsquo;s social representations of Law shall contribute to distinguishing between them as well as between different levels of contents or structure. The sample of this study is composed of 338 subjects distributed as follows: 196 high school students of 3rd year, 78 high school teachers, 64 lawyers. From the methodological point of view, we chose to use the Aixoise School&rsquo;s theory of central core, adapted for our research. A word association method, containing the phrase &ldquo;the Law&rdquo; was used in order to collect our data. Subsequently, the row/frequency method (Rods, 1972; Abric, 2003) imposed itself for the implementation. Finally, using the Jaccard index, we attempted to understand the structure of the social representations <![CDATA[<b>Escala de evaluación del funcionamiento familiar -FACES IV-</b>: <b>Proceso de adaptación a Montevideo, Uruguay</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo presentamos los resultados preliminares de la primera etapa del proceso de adaptación y traducción del FACES IV (Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scales), que mide funcionalidad familiar. El Modelo Circunflejo (Olson, 1999) constituye el sustento teórico de este instrumento, utilizado en sus cuatro versiones, en investigaciones de nivel internacional. Nuestro equipo, contando desde el inicio con el aval de los autores, se propuso como primer objetivo la traducción y el estudio preliminar de la unidimensionalidad de las escalas del instrumento. El mismo fue aplicado a 584 sujetos de Montevideo (Uruguay), en cuatro muestras pilotos consecutivos. En este artículo se presentarán la primera y última administración (275 sujetos). Los resultados del estudio de dimensionalidad en cada escala, evidencian que solamente la escala caótica no es unidimensional. La fiabilidad provisoria para las escalas que conforman el FACES IV son: Cohesión balanceada =.71; Flexibilidad balanceada =.64; Desligada =.77; Enmarañada =.63; Rígida =.68; Caótica =.65; Comunicación =.88 y Satisfacción =.94<hr/>: In this article we introduce the first stage in the process of adaptation and standardization of the FACES IV (Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scales), an instrument devised to measure family functioning. The Circumplex Model (Olson, 1999) provides theoretical support for the instrument, used in all four of its versions, in international research. Our team has had the endorsement of the author and aimed for the translation and the study of the unidimensionality of the scales of the instrument as initial goals. A total of 584 subjects from the city of Montevideo completed the FACES IV in four consecutive pilot studies, in this article we present the first and the fourth study, completed by 275 subjects. The results for the dimensionality of each scale show that only the chaotic scale is not unidimensional. Provisional reliability for the eight scales was as follow: Balanced cohesion = .71; Balanced flexibility = .64; Disengaged = .77; Enmeshed = .63; Rigid = .68; Chaotic = .65; Communication = .88 and Satisfaction = .94 <![CDATA[<b>Las habilidades sociales en niños preescolares en contextos de pobreza</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las investigaciones han encontrado sólidas relaciones entre la competencia social en la infancia y el funcionamiento social posterior. El estudio de las habilidades sociales en la infancia está centrado en prevenir dificultades de adaptación y posibilitar el desarrollo de recursos personales en diferentes contextos. El objetivo de este trabajo fue describir una serie de habilidades sociales en 318 niños de 3 a 5 años de S.M. de Tucumán (Argentina) en situación de pobreza. Se aplicó una Escala de Habilidades Sociales a los padres y una encuesta sociodemográfica, considerándose el nivel socioeconómico. Los resultados no identificaron diferencias estadísticas significativas según los niveles de pobreza y el sexo de los niños. Posteriormente se analizó la cualidad de las habilidades sociales descriptas. Los resultados permiten afirmar que a pesar del contexto de pobreza, los niños participantes mostraron una serie de habilidades sociales positivas, por lo que se las considera un recurso de salud<hr/>Research has shown a close relationship between social competence in childhood and the subsequent social performance. The study of social abilities in childhood focuses on preventing difficulties with adaption and facilitating the development of personal resources in different contexts. The aim of this work was to describe a series of social abilities in 318 children between 3 and 5 years old from San Miguel de Tucumán, Argentina who live under poverty conditions. Taking into consideration the socioeconomic level, a Scale on Social Abilities and a sociodemographic survey were administered to parents. The results showed no statistically significant differences in relation to poverty levels and the children&rsquo;s sex. The quality of the social abilities described was subsequently analyzed. The results show that, despite the context of poverty, the children involved showed positive social abilities; therefore, these abilities are considered as a health resource <![CDATA[<b>Síndromes empíricos en una población adolescente, evaluados mediante el YSR</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es El estudio de poblaciones adolescentes desde un encare empírico y de corte epidemiológico, responde a la necesidad de contar con perfiles psicopatológicos y también de aspectos prosociales, que puedan ser útiles para la formulación de políticas en todos los ámbitos, máxime cuando los recursos de los países son escasos y las demandas en el sector van en aumento. Este trabajo se centra en el estudio de las características psicopatológicas, sociodemográficas y competencias, en una población adolescente de una institución educativa de nivel secundario de la ciudad de Montevideo, Uruguay. El objetivo específico desarrollado en esta comunicación, refiere al ajuste del Autoinforme para Jóvenes (Achenbach y colaboradores, 1978 y ss.) a población juvenil uruguaya; analizando la estructura factorial del mismo y contrastando estos hallazgos con los encontrados en otros países. Asi se comparan los hallazgos con los encontrados en estudios de López Soler en España (1998) y los del propio autor. La estructura taxonómica obtenida contiene a los Síndromes de: Depresión-Ansiedad, Quejas Somáticas; Disocial; Oposición-Impulsividad; Alteración del Pensamiento; Retraimiento-Evitación, Inmadurez; Temor; Problemas Sociales y también al Síndrome Prosocial. Los resultados muestran coincidencias importantes con los trabajos de referencia<hr/>The study of adolescent populations, considered from an empirical and epidemiologic perspective, responds to the need for psychopathological profiles and for prosocial aspects, which may be useful in the policy formulation process in every field, especially when the country&rsquo;s resources are scarce and the sector&rsquo;s demands are increasing. This work focuses on the study of the psychopathological and sociodemographic characteristics, as well as on the study of competencies, in an adolescent population of high school students in an educational institution of the city of Montevideo, Uruguay. The specific objective developed on this paper, refers to the adjustment of Youth Self-Report (Achenbach et al, 1978) to a uruguayan youth population, analyzing the scale&rsquo;s factorial structure and contrasting these findings with those found in other countries. Thus, our findings are compared with those originated by Lopez Soler in Spain (1998) as well as with those described by the scale&rsquo;s original author. The taxonomic structure obtained comprises the following Syndromes: Depression-Anxiety, Somatic Complaints; Dissocial; Opposition-Impulsivity; Alteration in Thought Processes; Withdrawal-Avoidance, Immaturity; Fear; Social Problems and also, the Prosocial Syndrome. The results show significant coincidences with the studies of reference <![CDATA[<b>El uso del modelo farmacológico basado en la administración experimental de MK-801, para la revisión y re-definición del sistema límbico en el contexto de la anátomo-patología</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El efecto neurotóxico inducido en el sistema límbico de ratas por el tratamiento agudo con MK-801, afecta a todas las áreas del lóbulo límbico, como la corteza olfatoria, la amígdala baso-lateral, el sistema hipocampal, la corteza del cíngulo y regiones específicas de la corteza frontal e insular (allo-corticales y meso-corticales). En contraste, los núcleos sub-corticales habitualmente incluidos en el sistema límbico, como la amígdala extendida, el sistema estriado-palidal ventral, el área septal, el tálamo y el hipotálamo, no evidencian muerte neuronal. Los resultados anátomo-patológicos sugieren que las áreas del lóbulo límbico comparten características comunes, y soporta la idea de una unidad funcional que es diferente, dentro del sistema límbico, de otras regiones &ldquo;límbicas&rdquo; sub-corticales. Esto apoya la consideración de un lóbulo límbico compuesto estrictamente por áreas allo-corticales y meso-corticales del telencéfalo e implica la necesidad de re-definir el clásico y amplio concepto de &ldquo;sistema límbico&rdquo;<hr/>The neuro-toxic effect induced in the rat limbic system after acute MK-801-treatment, affects all the limbic lobe areas, such as olfactory cortex, basolateral amygdala, hippocampal system, cingulate cortex and specific frontal and insular cortical region (allo-cortical and meso-cortical areas). In contrast, the sub-cortical nucleus usually included into the limbic system, such as the extended amygdala, the estriato-pallidal-ventral system, septal area, thalamus and hippothalamus, do not evidentiate neural death. Anatomo-pathological results suggest that the limbic lobe areas share common characteristics, and support the idea of a different functional unit, which differs from other sub-cortical &ldquo;limbic&rdquo; regions. This supports the idea of a limbic lobe formed only by thelencephalic allo-cortical and meso-cortical areas and implies the need to redefine the classic and broad concept of &ldquo;limbic system&rdquo; <![CDATA[<b>Las migraciones internacionales, nuevas identidades, nuevas ciudadanías</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las migraciones contemporáneas están interpelando directamente tanto la idea de identidad y de identidad nacional como la idea de ciudadanía. En un mundo cada vez más acelerado y en el que interviene una mayor diversidad los procesos de construcción de la identidad son cada vez más complejos y además se hacen más comunes los procesos de adaptación y renegociación de la identidad. Las identidades estables, únicas y puras están en crisis. Por otra parte, las fronteras nacionales de los estados nación son cada vez más permeables, para el capital, la información y las personas. Los límites nacionales en otro momento tan claros hoy se diluyen, con la confusión que eso puede generar<hr/>The contemporary migrations are directly questioning the idea of identity, national identity and the citizenship concept. In a world increasingly accelerated with a greater diversity, the processes of identity construction are more and more complex and in addition the processes of identity adaptation and renegotiation become common. Stable, unique and pure identities are in crisis. On the other hand, national borders of the nation are more permeable, for capital, information and people. The national limits at another moment so clear, today are diluted, with the confusion this situation may generate <![CDATA[<b>¿Es necesario profesionalizar la figura del tutor de especialistas en formación sanitaria?</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El sistema de formación de especialistas sanitarios en nuestro país es suficientemente maduro, pero se ha de enfrentar a nuevos retos, como es el caso de la profesionalización del tutor de especialistas en formación. La actual normativa que regula la formación especializada atribuye importancia a esta figura pero apenas la perfila. La gran transformación estructural, replantea la necesidad de concebir nuevos profesionales a los que se les pueda atribuir competencias no requeridas hasta el momento. Para ayudar a la adaptación de todos estos cambios, es preciso nuevos sistemas de enseñanza-aprendizaje basados en competencias que faciliten un aprendizaje a lo largo de la vida, para contribuir al nacimiento del profesional requerido y demandado en el siglo XXI. Somos conscientes que ni las organizaciones sanitarias ni el perfil del profesional de la salud han quedado al margen de las nuevas exigencias del entorno, por lo que nos preguntamos si el tutor de especialistas en formación está preparado para asumir estas responsabilidades, siendo necesario y prioritario su profesionalización<hr/>The training system of health care professionals in our country is mature enough, but it has to face new challenges, as it is the case of the professionalization of the academic advisor of specialists in formation. The current regulation governing the specialized training, attaches importance to this figure but scarcely portrays it. The large structural transformation raises the need to conceive new professionals to which to attribute competencies that have not been required to date. To assist the adaptation to all these changes, we need new teaching-learning systems based on competencies to facilitate learning throughout life, to contribute to birth of the kind of professional required and demanded in the XXI century. We are aware that neither the health care organizations, nor the profile of health care professionals have remained on the sidelines of the new requirements of the environment. Therefore, we wonder if the academic advisor of specialists in training is prepared to assume these responsibilities, being necessary and priority, its professionalization <![CDATA[<b>Apuntes en pedagogía familiar</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El sistema de formación de especialistas sanitarios en nuestro país es suficientemente maduro, pero se ha de enfrentar a nuevos retos, como es el caso de la profesionalización del tutor de especialistas en formación. La actual normativa que regula la formación especializada atribuye importancia a esta figura pero apenas la perfila. La gran transformación estructural, replantea la necesidad de concebir nuevos profesionales a los que se les pueda atribuir competencias no requeridas hasta el momento. Para ayudar a la adaptación de todos estos cambios, es preciso nuevos sistemas de enseñanza-aprendizaje basados en competencias que faciliten un aprendizaje a lo largo de la vida, para contribuir al nacimiento del profesional requerido y demandado en el siglo XXI. Somos conscientes que ni las organizaciones sanitarias ni el perfil del profesional de la salud han quedado al margen de las nuevas exigencias del entorno, por lo que nos preguntamos si el tutor de especialistas en formación está preparado para asumir estas responsabilidades, siendo necesario y prioritario su profesionalización<hr/>The training system of health care professionals in our country is mature enough, but it has to face new challenges, as it is the case of the professionalization of the academic advisor of specialists in formation. The current regulation governing the specialized training, attaches importance to this figure but scarcely portrays it. The large structural transformation raises the need to conceive new professionals to which to attribute competencies that have not been required to date. To assist the adaptation to all these changes, we need new teaching-learning systems based on competencies to facilitate learning throughout life, to contribute to birth of the kind of professional required and demanded in the XXI century. We are aware that neither the health care organizations, nor the profile of health care professionals have remained on the sidelines of the new requirements of the environment. Therefore, we wonder if the academic advisor of specialists in training is prepared to assume these responsibilities, being necessary and priority, its professionalization <![CDATA[<b>Actividades 2009</b>]]> http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212009000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El sistema de formación de especialistas sanitarios en nuestro país es suficientemente maduro, pero se ha de enfrentar a nuevos retos, como es el caso de la profesionalización del tutor de especialistas en formación. La actual normativa que regula la formación especializada atribuye importancia a esta figura pero apenas la perfila. La gran transformación estructural, replantea la necesidad de concebir nuevos profesionales a los que se les pueda atribuir competencias no requeridas hasta el momento. Para ayudar a la adaptación de todos estos cambios, es preciso nuevos sistemas de enseñanza-aprendizaje basados en competencias que faciliten un aprendizaje a lo largo de la vida, para contribuir al nacimiento del profesional requerido y demandado en el siglo XXI. Somos conscientes que ni las organizaciones sanitarias ni el perfil del profesional de la salud han quedado al margen de las nuevas exigencias del entorno, por lo que nos preguntamos si el tutor de especialistas en formación está preparado para asumir estas responsabilidades, siendo necesario y prioritario su profesionalización<hr/>The training system of health care professionals in our country is mature enough, but it has to face new challenges, as it is the case of the professionalization of the academic advisor of specialists in formation. The current regulation governing the specialized training, attaches importance to this figure but scarcely portrays it. The large structural transformation raises the need to conceive new professionals to which to attribute competencies that have not been required to date. To assist the adaptation to all these changes, we need new teaching-learning systems based on competencies to facilitate learning throughout life, to contribute to birth of the kind of professional required and demanded in the XXI century. We are aware that neither the health care organizations, nor the profile of health care professionals have remained on the sidelines of the new requirements of the environment. Therefore, we wonder if the academic advisor of specialists in training is prepared to assume these responsibilities, being necessary and priority, its professionalization